2024

  • Soriano-Alcantara, J.M., Guillén-Gámez, F.D. & Ruiz-Palmero, J. (2024). Exploring Digital Competencies: Validation and Reliability of an Instrument for the Educational Community and for all Educational Stages. Tech Know Learn. https://doi.org/10.1007/s10758-024-09741-6
  • Guillén-Gámez, F. D., Colomo-Magaña, E., Ruiz-Palmero, J., & Tomczyk, Ł. (2024). Teaching digital competence in the use of YouTube and its incidental factors: Development of an instrument based on the UTAUT model from a higher order PLS-SEM approach. British Journal of Educational Technology, 55, 340–362. https://doi.org/10.1111/bjet.13365
  • Alastor, E., Guillén-Gámez, F. D., & Ruiz-Palmero, J. (2024). Competencia digital del futuro docente de Educación Infantil y Primaria: un estudio por comparaciones múltiples. Revista Latinoamericana De Tecnología Educativa – RELATEC23(1), 9-24. https://doi.org/10.17398/1695-288X.23.1.9
  • Sánchez-Rivas E, Ruiz-Roso Vázquez C, Ruiz-Palmero J. (2024) Teacher Digital Competence Analysis in Block Programming Applied to Educational Robotics. Sustainability.; 16(1):275. https://doi.org/10.3390/su16010275
  • Guillén-Gámez, F. D., Gómez-García, M., & Ruiz-Palmero, J. (2024). Competencia digital en labores de Investigación: predictores que influyen en función del tipo de universidad y género del profesorado de Educación Superior: [Digital competence in research work: predictors that have an impact on it according to the type of university and gender of the Higher Education teacher]. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 69, 7–34. https://doi.org/10.12795/pixelbit.9999Technology, Knowledge and Learni

  2023

  • Guillén-Gámez, F. D., Ruiz-Palmero, J., & Gómez-García, M. (2023). Digital competences in research: Creativity and entrepreneurship as essential predictors for teacher training. Journal of Computers in Education. https://doi.org/10.1007/s40692-023-00299-3
  • Aguilar-Cuesta, Ángel I., Colomo-Magaña, E., & Ruiz-Palmero, J. (2023). El papel de la tecnología educativa en las ciencias sociales: análisis bibliométrico. Texto Livre, 17, e46791. https://doi.org/10.1590/1983-3652.2024.46791
  • Guillén-Gámez, F. D., Ruiz-Palmero, J., Colomo-Magaña, E., & Cívico-Ariza, A. (2023). Construcción de un instrumento sobre las competencias digitales del docente para utilizar YouTube como recurso didáctico: análisis de fiabilidad y validez. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(76). Recuperado a partir de https://revistas.um.es/red/article/view/549501
  • Guillén-Gámez, F. D., Colomo-Magaña, E., Ruiz-Palmero, J., & Tomczyk, Ł. (2023). The digital competence of the rural teacher of primary education in the mentoring process: a study by teaching speciality and gender. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JRIT-05-2023-0050
  • Ruiz-Palmero, J, Guillén-Gámez, F.D., Colomo-Magaña, E. & Sánchez-Vega, E. (2023) Effectiveness of the Flipped Classroom in the Teaching of Mathematics in an Online Environment: Identification of Factors Affecting the Learning Process. Online Learning (27) 2https://doi.org/10.24059/olj.v27i2.3239
  • Guillén-Gámez, F.D., Ruiz-Palmero, J. & Gómez-García, M.G. (2023) Digital competence of teachers in the use of ICT for research work: development of an instrument from a PLS-SEM approach. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11895-2
  • Ruiz-Palmero, J., Guillén Gámez, F. D., & Tomczyk, L. (2023). La formación permanente como predictor de éxito en la competencia digital del profesorado de Educación para llevar a cabo la acción tutorial. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(1), 1–12. https://doi.org/10.6018/reifop.54218

  2022

  • Colomo Magaña E., Gabarda Méndez V., Ruiz Palmero J., & Guillén Gámez F. D. (2022). Aprendizaje de matemáticas mediado por tecnología en la escolaridad obligatoria: análisis bibliométrico. PUBLICACIONES, 52(1), 13-55. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v52i1.22298
  • Gabarda Méndez, V., Colomo, E. ., Ruiz Palmero, J., & Cívico Ariza, A. (2022). El aprendizaje de las matemáticas mediante tecnología en Europa: revisión de literatura. Texto Livre, 15, e40275. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2022.40275
  • Marín-Díaz, V., Sampedro-Requena, B. E., Vega-Gea, E. M.ª y  Ruiz-Palmero, J. (2022). Conocimientos tecnopedagógicos del profesorado de secundaria sobre la realidad mixta. Tecnología, Ciencia y Educación, 23, 23-48. https://doi.org/10.51302/tce.2022.1984
  • Guillén-Gámez, F. D., Ruiz-Palmero, J., Palacios Rodríguez, A., & Martín-Párraga, L. (2021). Formación del profesorado universitario en Competencia Digital: análisis con métodos de investigación correlacionales y comparativos. Hachetetepé. Revista científica De Educación Y Comunicación, (24), 1101. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1101
  • Menjívar Valencia, E., Sánchez Rivas , E., Ruiz-Palmero, J., & Guillén Gámez,  F. D. . (2022). Perceptions of university students about virtual reality as a didactic resource: a pre-experimental study with a control and experimental group. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (17), 152–171. https://doi.org/10.46661/ijeri.5904
  • Cabero-Almenara, J., Guillén-Gámez, F. D., Ruiz-Palmero, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2022). Teachers’ digital competence to assist students with functional diversity: Identification of factors through logistic regression methods. British Journal of Educational Technology, 53, 41-47. https://doi.org/10.1111/bjet.13151 

  2021

  • Guillén-Gámez, F. D., Ruiz-Palmero, J., Palacios Rodríguez, A., & Martín-Párraga, L. (2021). Formación del profesorado universitario en Competencia Digital: análisis con métodos de investigación correlacionales y comparativos. Hachetetepé. Revista científica De Educación Y Comunicación, (24), 1101. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1101
  • Menjivar Valencia, E., Sánchez Rivas, E., Ruiz Palmero, J., & Linde Valenzuela, T. (2021). Revisión de la producción científica sobre la Realidad Virtual entre 2016 y 2020 a través de Scopus y WOS. EDMETIC10(2), 26-55. https://doi.org/10.21071/edmetic.v10i2.13422
  • Cabero-Almenara, J., Guillen-Gamez, F. D., Ruiz-Palmero, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2021). Classification models in the digital competence of higher education teachers based on the DigCompEdu Framework: logistic regression and segment tree. Journal of E-Learning and Knowledge Society, 17(1), 49-61. https://doi.org/10.20368/1971-8829/1135472
  • Ruiz-Palmero, J., Colomo-Magaña, E., Sánchez-Rivas, E.& Linde-Valenzuela, T. (2021). Estudio del uso y consumo de dispositivos móviles en universitarios. Digital Education Review, 39(1), 89-106.  https://doi.org/10.1344/der.2021.39.89-104
  • Colomo Magaña, E., Cívico Ariza, A., Ruiz Palmero, J., & Sánchez Rivas, E. (2021). Problematic Use of ICTs in Trainee Teachers during COVID-19: A Sex-Based Analysis. Contemporary Educational Technology, 13(4), ep314. https://doi.org/10.30935/cedtech/10988
  • Cabero-Almenara, J., Guillén-Gámez, F.D., Ruiz-Palmero, J. & Palacios-Rodríguez, A. (2021) Digital competence of higher education professor according to DigCompEdu. Statistical research methods with ANOVA between fields of knowledge in different age ranges. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10476-5
  • Ruiz-Palmero, J., López-Álvarez, D., & Sánchez-Rivas, E. (2021). Revisión de la producción científica sobre MOOC entre 2016 y 2019 a través de SCOPUS. Píxel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 60, 95-107. https://doi.org/10.12795/pixelbit.77716

  2020

  • Colomo-Magaña E, Soto-Varela R, Ruiz-Palmero J. & Gómez-García M. (2020). University Students’ Perception of the Usefulness of the Flipped Classroom Methodology. Education Sciences. 10(10), 275. https://doi.org/10.3390/educsci10100275
  • Colomo-Magaña, E., Sánchez-Rivas, E., Ruiz-Palmero, J. & Sánchez-Rodríguez, J. (2020). Percepción docente sobre la gamificación de la evaluación en la asignatura de Historia en educación secundaria. Información tecnológica, 31(4), 233-242. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000400233
  • Ruiz-Palmero, J., Fernández-Lacorte, J., Sánchez-Rivas, E. et al. The implementation of Small Private Online Courses (SPOC) as a new approach to education. Int J Educ Technol High Educ 17, 27 (2020). https://doi.org/10.1186/s41239-020-00206-1
  • Colomo Magaña, E., Aguilar Cuesta A.I., & Ruíz Palmero, J. (2020). #DiaMundialDelDocente: percepción social de la figura del docente en España a través de Twitter. EDMETIC, Revista de
    Educación Mediática y TIC, 9(2), 181-201. doi: https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i2.12293
  • Gómez-García, M.; Matosas-López, L. & Ruiz-Palmero, J. (2020).  Social Networks Use Patterns among University Youth: The Validity and Reliability of an Updated Measurement Instrument. Sustainability, 12, 3503. https://doi.org/10.3390/su12093503
  • Guillén-Gámez, F.D., Ruiz-Palmero, J., Sánchez-Rivas, E. & Colomo-Magaña, E. (2020). ICT resources for research: an ANOVA analysis on the digital research skills of higher education teachers comparing the areas of knowledge within each gender. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10176-6
  • Ruiz-Palmero, J., Colomo-Magaña, E., Ríos-Ariza, J.M. & Gómez-García, M. (2020) Big Data in Education: Perception of Training Advisors on Its Use in the Educational System. Social Sciences, 9, 53. https://doi.org/10.3390/socsci9040053
  • Calderón-Mayorga, C., Colomo-Magaña, E., & Ruiz-Palmero, J. (2020). Causas de la deserción escolar en Ingeniería en Electrónica y Computación del Centro Universitario de los Valles de la Universidad de Guadalajara (México). Revistas Espacios, 41(6), 15. Disponibl

2019

  • Sánchez-Cruzado, C., Sánchez-Compaña, M. T., & Ruiz-Palmero, J. (2019). Experiencias reales de aula invertida como estrategia Metodológica en la Educación Universitaria española. Publicaciones, 49(2), 39–58. doi:10.30827/publicaciones.v49i2.8270
  • Ruiz-Palmero J, López-Álvarez D., Sánchez-Rivas E, & Sánchez-Rrodríguez J. (2019). An Analysis of the Profiles and the Opinion of Students Enrolled on xMOOCs at the University of Málaga. Sustainability,11(24):6910. https://doi.org/10.3390/su11246910
  • Menjívar Valencia, E., Ruiz Palmero, J., & Sánchez Rivas, E. (2019). Expectativas del uso académico de la realidad virtual en el área de comunicaciones. Roca. Revista Científico – Educacional De La Provincia Granma, 15(4), 96-109. Disponible en https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1115
  • Ruiz-Palmero J, Sánchez-Rivas E, Gómez-García M, & Sánchez Vega E. (2019). Future Teachers’ Smartphone Uses and Dependence. Education Sciences, 9(3):194. https://doi.org/10.3390/educsci9030194
  • Sánchez-Rivas, E., Ruiz-Palmero, J., Sánchez-Rodríguez, J. (2019).Gamification of Assessments in the Natural Sciences Subject of Primary Education. Educational Sciences: Theory & Practice, 19(1),95-111. http://dx.doi.org/10.12738/estp.2019.1.0296
  • Sánchez-Rivas, E., Sánchez-Rodríguez, J., & Ruiz-Palmero, J. (2019). Percepción del alumnado universitario respecto al modelo pedagógico de clase invertida. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 11(23), 151-168. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m11-23.paur
  • Rodríguez-García, A.M., Raso Sánchez, F., & Ruiz-Palmero, J. (2019). Competencia digital, educación superior y formación del profesorado: un estudio de meta-análisis en la Web of Science. Pixel- Bit. Revista de Medios y Educación, 54, 7-23. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.04
  • Maldonado-Manso P., Ruiz-Palmero J., Gómez-García M., Soto-Varela R. (2019). Analysis of the Use of ICT in Compulsory Bilingual Secondary Education in Andalusia Public Schools. Case Study. In: Novais P. et al. (eds) Ambient Intelligence – Software and Applications –, 9th International Symposium on Ambient Intelligence. ISAmI2018 2018. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 806, pp 373-380. Springer, Cham. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-01746-0_44
  • 2018

  • Sánchez, E., López, D., Sánchez, E., & Ruiz, J. (2018). ¿Qué sabemos de los estudiantes de los MOOC? Un estudio de caso. Publicaciones, 48(2), 197–212. doi: 10.30827/publicaciones.v48i2.8340
  • Campos, A., Trujillo, J. A., Ruiz, J., & Sánchez, J. (2018). Percepciones sobre la implementación de las TIC en la autonomía de los IES de la Ciudad Autónoma de Melilla. Publicaciones, 48(2), 213–233. doi:10.30827/publicaciones.v48i2.8341
  • Cabero Almenara, J., & Ruiz-Palmero, J. (2018). Las Tecnologías de la Información y Comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 0(9), 16-30. Recuperado de https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2665
  • Sánchez Rodríguez, J., Ruiz Palmero, J., & Sánchez Vega, E. (2017). Flipped classroom. Claves para su puesta en práctica. EDMETIC, 6(2), 336-358. doi:https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i2.5832
  • 2017

  • Calderón, C., Ruiz-Palmero, J.,  Sánchez-Rodríguez, J. y Sánchez-Rivas, E. (2017). Un modelo de enseñanza flexible apoyada en las TIC. El caso del Centro Universitario Los Valles de Guadalajara (México). Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 1 (21), 333-348. Disponible en.
  • Sánchez-Rivas, E., Ruiz-Palmero, J. y Sánchez-Rodríguez, J. (2017). Videojuegos frente a fichas impresas en la intervención didáctica con alumnado con necesidades educativas especiales. Educar, 53 (1), pp. 29-48. Disponible en.
  • 2016

  • Ruiz-Palmero, J., Sánchez-Rodríguez, J. & Trujillo-Torres, J. M. (2016). Utilización de Internet y dependencia a teléfonos móviles en adolescentes. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14 (2), pp. 1357-1369. Disponible en.
  • Jiménez-Núñez F.G. Ruiz-Palmero, J, López-Cózar Lourdes y Gómez-García, M. (2016). Impacto de una acción formativa en la prevalencia de automedicación del alumnado de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga. Educación Médica. Disponible en http://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2016.03.004
  • Calderón.Mayorga, C., Ruiz-Palmero, J y Sánchez-Rodríguez, J. (2016). Utilización e integración de las TIC en un modelo de Enseñanza Flexible. El caso del Profesorado del Centro Universitario de los Valles de Guadalajara, México. Formación Universitaria, 9(5) Disponible en.
  • Sánchez-Rivas, E., Sánchez-Rodríguez, J. y Ruiz-Palmero, J. (2016). The influence of gender on the incorporation of the Internet in Spanish schools’ educational programmes. Research in Comparative and International Education June 2016 11: 165-177,  doi:10.1177/1745499916633316. Disponible en.
  • 2015

  • Sánchez-Rodríguez, J., Ruiz-Palmero, J. y Sánchez-Rivas, E. (2015). Usos problemáticos de las redes sociales en estudiantes universitarios. Revista Complutense de Educación. 26, 159-174. Disponible en.
  • Sánchez-Rivas, E., Sánchez-Rodríguez, J. y Ruiz-Palmero, J. (2015). Método para el tratamiento educativo de conductas disruptivas en el aprendizaje deportivo. Revista Iberoamericana de Psicología del ejercicio y el deporte. 10 (2), 225-234. Disponible en.
  • Gómez-GArcía M., Ruiz-Palmero, J. & Sánchez-Rodríguez, J. (2015). Aprendizaje social en red. Las redes digitales en la formación universitaria. Revista Edmetic, 4(2), 71-87. Disponible en.
  • Ruiz-Palmero, J. y Sánchez-Cruzado, C. (2015). Los PLE en los estudios de Ingeniería y Educación de la Universidad de Málaga. Revista Educação, Cultura e Sociedade, 5(2), 95-107. Disponible en.
  • 2013

  • Ruiz-Palmero, J, Sánchez Rodríguez, J. & Gómez García M. (2013). Entornos personales de .aprendizaje: estado de la situación en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 42. Disponible en
  • 2012

  • Ruiz Palmero, J. & Sánchez Rodríguez, J. (2012). Impact of Education Policies to Incorporate ICT as Innovative Agents in the Classroom: Advantages and Drawbacks. The New Educational Review, nº 27, 1, pp. 147-160. Disponible en
  • Sánchez Rodríguez, J. & Ruiz Palmero, J. (2012). Peer Assessment in Higher Education. A Case Study. The New Educational Review, nº 27, 1, pp. 247-255. Disponible en
  • Ruiz Palmero, J. & Sánchez Rodríguez, J. (2012). Expectativas de los centros educativos ante los proyectos de integración de las TIC en las aulas. Revista de Educación, nº 357, Ene 2012. Disponible en
  • Ruiz Palmero, J. (2011). Herramientas para la investigación en TIC. Casos de estudios. Revista del curriculum y formación del profesorado, 15, 1, pp. 139-149. Disponible en
  • 2011

  • Sánchez Rivas, E., Sánchez Rodríguez, J. y Ruiz Palmero, J. (2011). Estudio sobre la influencia del género en la incorporación de las TIC a los centros educativos. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información. Vol. 12, nº 2. Universidad de Salamanca, pp. 54-80. Disponible en
  • 2010

  • Ruiz Palmero, J. & Sánchez Rodríguez, J. (2010). El género como factor influyente en la estrategia para integrar las TIC en la práctica docente. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 37. Disponible en
  • 2008

  • Cebrián de la Serna & Ruiz Palmero, J. (2008). El impacto del proyecto de centros de centros TIC desde la experiencia vivida por el profesorado. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 31, pp. 141-154. Disponible en
  • Ruiz Palmero, J. (2008). El perfil de la dirección escolar según la LOE. Quaderns Digital, 50.
  • 2007

  • Ruiz Palmero, J. & Sánchez Rodríguez, J. (2007). El impacto del proyecto de centros de centros TIC desde la experiencia vivida por el alumnado. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 29, pp. 73-80. Disponible en
  • Ruiz Palmero, J. (2007). Cómo implicar a toda la comunidad educativa a través de las bitácoras. Comunicación y Pedagogía. Revista de Nuevas Tecnologías y recursos Didácticos, 217.
  • Ruiz Palmero, J. (2007). Un ejemplo de utilización de las wikis en enseñanza. Comunicación y Pedagogía. Revista de Nuevas Tecnologías y recursos Didácticos, 225.