2025
- Tomczyk, Ł., Guillén-Gámez, F., Mascia, M. L., & Ruiz-Palmero, J. (2025). How to shape digital competences among pre-service teachers: A global expert analysis. Journal of Media Literacy Education, 17(2), 80-96. https://doi.org/10.23860/JMLE-2025-17-2-6
Ruiz-Palmero, J., Sánchez-Rivas, E., & Ruiz Viruel, S. (2025). Un nuevo modelo de aprendizaje: el ABP-IA. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 28(2), 63–79. https://doi.org/10.6018/reifop.66157
Gómez-García, M., Ruiz-Palmero, J., Boumadan-Hamed, M., & Soto-Varela, R. (2025). Percepciones de futuros docentes y pedagogos sobre uso responsable de la IA. Un instrumento de medida. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 28(2). https://doi.org/10.5944/ried.28.2.43288
- Ruiz-Viruel, S., Sánchez-Rivas, E. & Ruiz-Palmero, J. (2025). The Role of Artificial Intelligence in Project-Based Learning: Teacher Perceptions and Pedagogical Implications. Education Sciences, 15(2), 150. https://doi.org/10.3390/educsci15020150
Alastor, E., Guillén-Gámez, F.D., & Ruiz-Palmero, J. (2025). Study on the digital competencies of prospective pre-school and primary school teachers and the influence of gender and academic performance. Journal of Technology and Science Education, 15(1), 64-77. https://doi.org/10.3926/jotse.2856
Colomo, E., Cívico, A., Ruiz-Palmero, J. et al. Virtual, augmented, and mixed reality in the University environment: an analysis of scientific production. Journal of New Approaches in Educational Research. 14, 8 (2025). https://doi.org/10.1007/s44322-025-00027-y
2024
- Soriano-Alcántara, J. M., Guillén-Gámez, F. D., & Ruiz-Palmero, J. (2024). Digital transformation in the educational community of the Dominican Republic: Exploring the role of sociodemographic environments and gender in digital competence. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologías del Aprendizaje. https://doi.org/10.1109/RITA.2024.3513702
- Alastor, E., Guillén-Gámez, F.-D., & Ruiz-Palmero, J. (2024). Competencia digital y diseño universal para el aprendizaje en la formación de maestros: un análisis multifactorial. Hachetetepé. Revista científica De Educación Y Comunicación, (29), 2206. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2024.i29.2206
- Sánchez-Rivas, E., Ruiz-Roso Vázquez, C., & Ruiz-Palmero, J. (2024). Los videojuegos en la enseñanza de la robótica en educación primaria: un estudio comparativo. Revista Tecnología, Ciencia Y Educación, 9–30. https://doi.org/10.51302/tce.2024.20247
- Barroso-Osuna, J., León-Garrido, A., Llorente-Cejudo, C., & Ruiz-Palmero, J. (2024). El impacto de las apps móviles y la carga del trabajo en la Educación Musical universitaria: un estudio experimental. Revista de Educación a Distancia (RED), 24(80). Recuperado a partir de https://revistas.um.es/red/article/view/602301
- Soriano-Alcantara, J.M., Guillén-Gámez, F.D. & Ruiz-Palmero, J. Exploring the educational digital landscape in the Dominican Republic: a comparative study of competencies in different stages and socio-digital environments. J. Comput. Educ. (2024). https://doi.org/10.1007/s40692-024-00331-0
- Soriano-Alcantara, J.M., Guillén-Gámez, F.D. & Ruiz-Palmero, J. (2024). Exploring Digital Competencies: Validation and Reliability of an Instrument for the Educational Community and for all Educational Stages. Tech Know Learn. https://doi.org/10.1007/s10758-024-09741-6
- Guillén-Gámez, F. D., Colomo-Magaña, E., Ruiz-Palmero, J., & Tomczyk, Ł. (2024). Teaching digital competence in the use of YouTube and its incidental factors: Development of an instrument based on the UTAUT model from a higher order PLS-SEM approach. British Journal of Educational Technology, 55, 340–362. https://doi.org/10.1111/bjet.13365
- Alastor, E., Guillén-Gámez, F. D., & Ruiz-Palmero, J. (2024). Competencia digital del futuro docente de Educación Infantil y Primaria: un estudio por comparaciones múltiples. Revista Latinoamericana De Tecnología Educativa – RELATEC, 23(1), 9-24. https://doi.org/10.17398/1695-288X.23.1.9
- Sánchez-Rivas E, Ruiz-Roso Vázquez C, Ruiz-Palmero J. (2024) Teacher Digital Competence Analysis in Block Programming Applied to Educational Robotics. Sustainability.; 16(1):275. https://doi.org/10.3390/su16010275
- Guillén-Gámez, F. D., Gómez-García, M., & Ruiz-Palmero, J. (2024). Competencia digital en labores de Investigación: predictores que influyen en función del tipo de universidad y género del profesorado de Educación Superior. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 69, 7-34. https://revistapixelbit.com/numeros/2024/99992/index.htm
2023
- Guillén-Gámez, F. D., Ruiz-Palmero, J., & Gómez-García, M. (2023). Digital competences in research: Creativity and entrepreneurship as essential predictors for teacher training. Journal of Computers in Education. https://doi.org/10.1007/s40692-023-00299-3
- Aguilar-Cuesta, Ángel I., Colomo-Magaña, E., & Ruiz-Palmero, J. (2023). El papel de la tecnología educativa en las ciencias sociales: análisis bibliométrico. Texto Livre, 17, e46791. https://doi.org/10.1590/1983-3652.2024.46791
- Guillén-Gámez, F. D., Ruiz-Palmero, J., Colomo-Magaña, E., & Cívico-Ariza, A. (2023). Construcción de un instrumento sobre las competencias digitales del docente para utilizar YouTube como recurso didáctico: análisis de fiabilidad y validez. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(76). Recuperado a partir de https://revistas.um.es/red/article/view/549501
- Guillén-Gámez, F. D., Colomo-Magaña, E., Ruiz-Palmero, J., & Tomczyk, Ł. (2023). The digital competence of the rural teacher of primary education in the mentoring process: a study by teaching speciality and gender. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JRIT-05-2023-0050
- Ruiz-Palmero, J, Guillén-Gámez, F.D., Colomo-Magaña, E. & Sánchez-Vega, E. (2023) Effectiveness of the Flipped Classroom in the Teaching of Mathematics in an Online Environment: Identification of Factors Affecting the Learning Process. Online Learning (27) 2. https://doi.org/10.24059/olj.v27i2.3239
- Guillén-Gámez, F.D., Ruiz-Palmero, J. & Gómez-García, M.G. (2023) Digital competence of teachers in the use of ICT for research work: development of an instrument from a PLS-SEM approach. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11895-2
- Ruiz-Palmero, J., Guillén Gámez, F. D., & Tomczyk, L. (2023). La formación permanente como predictor de éxito en la competencia digital del profesorado de Educación para llevar a cabo la acción tutorial. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(1), 1-2. https://doi.org/10.6018/reifop.54218
2022
- Colomo Magaña E., Gabarda Méndez V., Ruiz Palmero J., & Guillén Gámez F. D. (2022). Aprendizaje de matemáticas mediado por tecnología en la escolaridad obligatoria: análisis bibliométrico. PUBLICACIONES, 52(1), 13-55. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v52i1.22298
- Gabarda Méndez, V., Colomo, E. ., Ruiz Palmero, J., & Cívico Ariza, A. (2022). El aprendizaje de las matemáticas mediante tecnología en Europa: revisión de literatura. Texto Livre, 15, e40275. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2022.40275
- Marín-Díaz, V., Sampedro-Requena, B. E., Vega-Gea, E. M.ª y Ruiz-Palmero, J. (2022). Conocimientos tecnopedagógicos del profesorado de secundaria sobre la realidad mixta. Tecnología, Ciencia y Educación, 23, 23-48. https://doi.org/10.51302/tce.2022.1984
- Guillén-Gámez, F. D., Ruiz-Palmero, J., Palacios Rodríguez, A., & Martín-Párraga, L. (2021). Formación del profesorado universitario en Competencia Digital: análisis con métodos de investigación correlacionales y comparativos. Hachetetepé. Revista científica De Educación Y Comunicación, (24), 1101. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1101
- Menjívar Valencia, E., Sánchez Rivas , E., Ruiz-Palmero, J., & Guillén Gámez, F. D. . (2022). Perceptions of university students about virtual reality as a didactic resource: a pre-experimental study with a control and experimental group. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (17), 152–171. https://doi.org/10.46661/ijeri.5904
- Cabero-Almenara, J., Guillén-Gámez, F. D., Ruiz-Palmero, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2022). Teachers’ digital competence to assist students with functional diversity: Identification of factors through logistic regression methods. British Journal of Educational Technology, 53, 41-47. https://doi.org/10.1111/bjet.
13151
2021
- Guillén-Gámez, F. D., Ruiz-Palmero, J., Palacios Rodríguez, A., & Martín-Párraga, L. (2021). Formación del profesorado universitario en Competencia Digital: análisis con métodos de investigación correlacionales y comparativos. Hachetetepé. Revista científica De Educación Y Comunicación, (24), 1101. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1101
- Menjivar Valencia, E., Sánchez Rivas, E., Ruiz Palmero, J., & Linde Valenzuela, T. (2021). Revisión de la producción científica sobre la Realidad Virtual entre 2016 y 2020 a través de Scopus y WOS. EDMETIC, 10(2), 26-55. https://doi.org/10.21071/edmetic.v10i2.13422
- Cabero-Almenara, J., Guillen-Gamez, F. D., Ruiz-Palmero, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2021). Classification models in the digital competence of higher education teachers based on the DigCompEdu Framework: logistic regression and segment tree. Journal of E-Learning and Knowledge Society, 17(1), 49-61. https://doi.org/10.20368/1971-8829/1135472
- Ruiz-Palmero, J., Colomo-Magaña, E., Sánchez-Rivas, E.& Linde-Valenzuela, T. (2021). Estudio del uso y consumo de dispositivos móviles en universitarios. Digital Education Review, 39(1), 89-106. https://doi.org/10.1344/der.2021.39.89-104
- Colomo Magaña, E., Cívico Ariza, A., Ruiz Palmero, J., & Sánchez Rivas, E. (2021). Problematic Use of ICTs in Trainee Teachers during COVID-19: A Sex-Based Analysis. Contemporary Educational Technology, 13(4), ep314. https://doi.org/10.30935/cedtech/10988
- Cabero-Almenara, J., Guillén-Gámez, F.D., Ruiz-Palmero, J. & Palacios-Rodríguez, A. (2021) Digital competence of higher education professor according to DigCompEdu. Statistical research methods with ANOVA between fields of knowledge in different age ranges. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10476-5
- Ruiz-Palmero, J., López-Álvarez, D., & Sánchez-Rivas, E. (2021). Revisión de la producción científica sobre MOOC entre 2016 y 2019 a través de SCOPUS. Píxel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 60, 95-107. https://doi.org/10.12795/pixelbit.77716
2020
- Colomo-Magaña E, Soto-Varela R, Ruiz-Palmero J. & Gómez-García M. (2020). University Students’ Perception of the Usefulness of the Flipped Classroom Methodology. Education Sciences. 10(10), 275. https://doi.org/10.3390/educsci10100275
- Colomo-Magaña, E., Sánchez-Rivas, E., Ruiz-Palmero, J. & Sánchez-Rodríguez, J. (2020). Percepción docente sobre la gamificación de la evaluación en la asignatura de Historia en educación secundaria. Información tecnológica, 31(4), 233-242. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000400233
- Ruiz-Palmero, J., Fernández-Lacorte, J., Sánchez-Rivas, E. et al. The implementation of Small Private Online Courses (SPOC) as a new approach to education. Int J Educ Technol High Educ 17, 27 (2020). https://doi.org/10.1186/s41239-020-00206-1
- Colomo Magaña, E., Aguilar Cuesta A.I., & Ruíz Palmero, J. (2020). #DiaMundialDelDocente: percepción social de la figura del docente en España a través de Twitter. EDMETIC, Revista de
Educación Mediática y TIC, 9(2), 181-201. doi: https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i2.12293 - Gómez-García, M.; Matosas-López, L. & Ruiz-Palmero, J. (2020). Social Networks Use Patterns among University Youth: The Validity and Reliability of an Updated Measurement Instrument. Sustainability, 12, 3503. https://doi.org/10.3390/su12093503
- Guillén-Gámez, F.D., Ruiz-Palmero, J., Sánchez-Rivas, E. & Colomo-Magaña, E. (2020). ICT resources for research: an ANOVA analysis on the digital research skills of higher education teachers comparing the areas of knowledge within each gender. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10176-6
- Ruiz-Palmero, J., Colomo-Magaña, E., Ríos-Ariza, J.M. & Gómez-García, M. (2020) Big Data in Education: Perception of Training Advisors on Its Use in the Educational System. Social Sciences, 9, 53. https://doi.org/10.3390/socsci9040053
- Calderón-Mayorga, C., Colomo-Magaña, E., & Ruiz-Palmero, J. (2020). Causas de la deserción escolar en Ingeniería en Electrónica y Computación del Centro Universitario de los Valles de la Universidad de Guadalajara (México). Revistas Espacios, 41(6), 15. Disponibl
2019
- Sánchez-Cruzado, C., Sánchez-Compaña, M. T., & Ruiz-Palmero, J. (2019). Experiencias reales de aula invertida como estrategia Metodológica en la Educación Universitaria española. Publicaciones, 49(2), 39–58. doi:10.30827/publicaciones.v49i2.8270
- Ruiz-Palmero J, López-Álvarez D., Sánchez-Rivas E, & Sánchez-Rrodríguez J. (2019). An Analysis of the Profiles and the Opinion of Students Enrolled on xMOOCs at the University of Málaga. Sustainability,11(24):6910. https://doi.org/10.3390/su11246910
- Menjívar Valencia, E., Ruiz Palmero, J., & Sánchez Rivas, E. (2019). Expectativas del uso académico de la realidad virtual en el área de comunicaciones. Roca. Revista Científico – Educacional De La Provincia Granma, 15(4), 96-109. Disponible en https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1115
- Ruiz-Palmero J, Sánchez-Rivas E, Gómez-García M, & Sánchez Vega E. (2019). Future Teachers’ Smartphone Uses and Dependence. Education Sciences, 9(3):194. https://doi.org/10.3390/educsci9030194
- Sánchez-Rivas, E., Ruiz-Palmero, J., Sánchez-Rodríguez, J. (2019).Gamification of Assessments in the Natural Sciences Subject of Primary Education. Educational Sciences: Theory & Practice, 19(1),95-111. http://dx.doi.org/10.12738/estp.2019.1.0296
- Sánchez-Rivas, E., Sánchez-Rodríguez, J., & Ruiz-Palmero, J. (2019). Percepción del alumnado universitario respecto al modelo pedagógico de clase invertida. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 11(23), 151-168. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m11-23.paur
- Rodríguez-García, A.M., Raso Sánchez, F., & Ruiz-Palmero, J. (2019). Competencia digital, educación superior y formación del profesorado: un estudio de meta-análisis en la Web of Science. Pixel- Bit. Revista de Medios y Educación, 54, 7-23. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.04
- Maldonado-Manso P., Ruiz-Palmero J., Gómez-García M., Soto-Varela R. (2019). Analysis of the Use of ICT in Compulsory Bilingual Secondary Education in Andalusia Public Schools. Case Study. In: Novais P. et al. (eds) Ambient Intelligence – Software and Applications –, 9th International Symposium on Ambient Intelligence. ISAmI2018 2018. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 806, pp 373-380. Springer, Cham. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-01746-0_44
